Zweden is misschien wel mijn meest favoriete vakantieland. Heerlijk ontspannen, vriendelijke mensen en schitterende natuur. Vanuit Nederland (en België) kun je op verschillende manieren naar Zweden reizen. Ik zet alle reisopties voor je op een rij, welke is het beste, en welke het goedkoopste?
Reizen naar Zweden
Als je Tripmeister al langer volgt, dan weet je waarschijnlijk wel dat ik een echte liefde heb voor Zweden. Ook dit jaar zal ik weer meermaals in het schitterende land te vinden zijn. Doorgaans rijden we alles zelf en laten we de boten links liggen. Dit betekent, bij Hamburg naar boven, de Deense grens over en over de twee bruggen rijden we Malmö binnen. Grote delen van de route kunnen we inmiddels wel dromen, net als het altijd vele oponthoud bij Hamburg.
In dit artikel zet ik de verschillende reisopties op een rijtje, en laat ik ook zien wat de gekozen manier van vervoer ongeveer kost. Zo maak je handig een afweging. Daarbij hoeven misschien niet altijd de kosten mee te spelen. Sommige reizigers naar Zweden vinden het prettig om even een pauze in te lassen, en daardoor dus met de boot te gaan.
Over de brug
Allereerst BroBizz. Dit is een apparaatje, ofwel een tag, dat gedetecteerd kan worden bij verschillende tolwegen en bruggen. Niet alleen in Zweden, maar ook in Noorwegen. Op de BroBizz activeer je de BroPas; dit kun je zien als een abonnement waarmee je korting krijgt om over de twee bruggen te rijden. Hier zit ook de bekende Øresundsbroen, of in het Zweeds; Öresundsbron tussen. De 16 kilometer lange brug (en tunnel) tussen Denemarken (Kopenhagen) en Zweden (Malmö). Geloof me, bij het oprijden van deze brug stijgt de vakantievreugde naar Zweden flink; je bent er immers bijna! De brug ervoor vanuit Nederland gezien is de Storebæltsbroen, ofwel de Grote Beltbrug, ofwel Storebeltbrug, die twee Deense eilanden met elkaar verbindt.
Het is het verstandigste, als je voor deze optie gaat, om de BroBizz ruim op tijd te bestellen bij het bedrijf zelf. Je kunt dan namelijk gelijk het juiste abonnement afsluiten om de bruggen met korting te passeren. Heb je een BroBizz dan kun je bij de Zweedse grens (als je de brug afkomt) de groene lanen aanhouden. De tarieven verschillen per voertuigcategorie, zo betaal je voor een camper die langer is, meer dan voor een auto. Ga je zonder BroBizz de grens over, dan betaal je bij de poortjes bij de brug en hoef je niets vooraf te regelen hiervoor. Hieronder heb ik een prijsvoorbeeld gegeven. De prijzen wisselen ieder jaar. Deze prijzen zijn herzien in maart 2023.
Zonder BroBizz:
- Storebelt: 270 DKK enkele reis (omgerekend circa €36,25)
- Öresundsbron: 415 DKK enkele reis (omgerekend €55,70)
Met BroBizz:
- Abonnement kost 355 DKK per jaar voor een personenauto of camper tot 6 meter (omgerekend €47,60)
- Storebelt: 192 DKK enkele reis (omgerekend €25,75)
- Öresundsbron: 182 DKK enkele reis (omgerekend €24,50)
Op de website van Scandlines, de veerverbinding Puttgarden – Rødby, kun je een combiticket kopen. Je skipt dan de eerste brug en gebruikt in plaats daarvan de veerverbinding tussen deze Duitse en Deense plaats. Deze tocht duurt 45 minuten en gaat ongeveer iedere 30 minuten. Je kunt een combiticket kopen voor een auto met negen personen op de boot, inclusief een passering over de Öresundsbron. Met zo’n combiticket kun je op de gekozen dag alle afvaarten kiezen. De prijs ligt op 1400 DKK (omgerekend €188) voor een enkele reis. Boek je uiterlijk 30 dagen van tevoren, dan is de prijs 1030 DKK (omgerekend €138,20). Voor dit combiticket hoef je dus geen BroBizz af te sluiten.
- Afstand alles over de bruggen, tot Malmö vanuit Utrecht: 935 kilometer
- Afstand met overtocht Puttgarden, via Öresundsbron vanuit Utrecht: 801 kilometer
Met de boot
Vanuit Duitsland en Denemarken kun je met verschillende boten naar Zweden. Het breekt fijn de reis, maar het hoeft lang niet altijd zo te zijn dat het sneller is. Het is daarnaast ook afhankelijk van waar je in Zweden moet zijn. Wel kan het voordeliger zijn doordat je geen brandstof hoeft te tanken omdat het kilometers scheelt. De details van de veerverbindingen naar Zweden heb ik hieronder op een rijtje gezet.
Voor de prijzen ben ik uitgegaan van een boeking op 11 maart 2023, voor de datum vrijdag 2 juni 2023. Houd er rekening mee dat het flink kan verschillen op welke dag je de boot pakt. De prijzen kunnen verschillen per soort auto en de lengte hiervan. Ik ga uit van mijn Hyundai Kona, die is 4,21 meter lang, met twee inzittenden, zonder aanhangwagen of caravan. Het tarief bij bijvoorbeeld Stena Line geldt voor auto’s tot 4,7 meter lengte, bij Scandlines tot 6 meter.
Scandlines: Puttgarden (Duitsland) – Rødby (Denemarken) (rode lijn)
Op de website van Scandlines, de veerverbinding Puttgarden-Rødby, kun je een combiticket kopen. Je skipt dan de eerste brug en gebruikt in plaats daarvan de veerverbinding tussen deze Duitse en Deense plaats. Deze tocht duurt 45 minuten en gaat ongeveer iedere 30 minuten. Je kunt een combiticket kopen voor een auto met negen personen op de boot, inclusief een passering over de Öresundsbron. Met zo’n combiticket kun je op de gekozen dag alle afvaarten kiezen. De prijs ligt op 1400 DKK (omgerekend €188) voor een enkele reis. Boek je uiterlijk 30 dagen van tevoren, dan is de prijs 1030 DKK (omgerekend €138,20). Voor dit combiticket hoef je dus geen BroBizz af te sluiten.
Je kunt eventueel ook de zaken los regelen. Bij Scandlines kun je kiezen voor een standaard ticket van 103,50 euro, of een Flex-ticket voor 139,50 euro. Eventueel kun je ook in de haven zelf een overtocht boeken, maar hiervoor betaal je wel meer.
- Prijs: circa 125 euro
- Vaartijd: 45 minuten
- Afstand vanuit Utrecht naar Puttgarden: 620 kilometer
Stena Line: Kiel – Göteborg (groene lijn)
Direct vanuit Duitsland naar Zweden; de Stena Line overtocht tussen Kiel en Göteborg maakt dit mogelijk en is onder veel Nederlanders populair. Je hoeft namelijk een heel stuk niet af te leggen. De overtocht is vooral interessant als je reis eindigt in de buurt van Göteborg. Wel is deze overtocht een nachtboot. Je vertrekt om 18:45 uur en meert aan om 09:15 uur. Houd er dus rekening mee dat er nog de kosten van een hut bij komen (circa 100-150 euro totaal bovenop de ticketprijs).
Je hebt de keuze uit een economy, flexi of premium-ticket. Deze hebben invloed op de mogelijkheden tot annuleren. De prijzen zijn respectievelijk €283,50, €343,50 en €396,50. De hutprijs is hier niet bij inbegrepen. Wel ben je gelijk wat hoger in Zweden, en dat kan afhankelijk van je bestemming zeker een voordeel zijn. Tevens bespaar je de andere kosten voor bijvoorbeeld de brug.
- Prijs: circa 500 euro (flexi met hut)
- Vaartijd: 14,5 uur
- Afstand vanuit Utrecht naar Kiel haven: 528 kilometer
Stena Line / TT-Line: Rostock – Trelleborg (blauwe lijn)
De overtocht tussen Rostock en Trelleborg hebben wij meermaals gebruikt. Onder andere in coronatijd, toen Denemarken de grenzen dicht had voor buitenlanders. Het was een relatief goedkope overtocht en goed te verdelen over de dag. De prijzen verschillen flink. Kies je voor een Flexi-ticket, dan ligt de prijs 15 euro hoger. Je kunt dan bijvoorbeeld tot 24 uur van tevoren kosteloos annuleren. De overtochten zijn allen te boeken bij Stena Line, sommige overtochten worden uitgevoerd door TT-Line (dit staat dan aangegeven). Ik zou deze niet snel meer nemen. Ik vond dat de medewerkers aan boord duidelijk minder vriendelijk waren dan bij Stena Line en ook was het eten van erg matige kwaliteit. Ook vond ik de boten van Stena Line meer verzorgd.
De overtocht duurt 6 uur. Omdat je eerst naar Rostock moet rijden, is dit lang niet altijd de snelste route, maar ik vond het ergens wel een lekkere ‘break’ in de reis. Daarnaast vaar je mooi langs Møns Klint. Prijzen lopen uiteen voor het standaard ticket tussen de 85 en 165 euro, afhankelijk van de gekozen vertrektijd.
- Prijs: circa 85-165 euro
- Vaartijd: 6 uur
- Afstand vanuit Utrecht naar Rostock haven: 660 kilometer
Finnlines: Trävemunde – Malmö (zwarte lijn)
Vanuit Trävemunde in Duitsland, kun je met de boot van Finnlines naar Malmö reizen. Je kunt dit op de dag op verschillende tijden doen. Zo vertrekt er op de genoemde datum van 2 juni, een boot om 02:30 uur in de nacht, om 10:00 uur in de ochtend en 22:00 uur in de avond. De prijzen van deze boot verschillen enorm van het tijdstip. De boot van 10:00 uur kost 95,85 euro, terwijl je voor de boot van 22:00 uur, 345 euro betaalt, al zit er in de nachtboot wel een hut bij. Op deze Finnlines boot kun je expliciet aangeven dat je elektriciteit wilt voor je camper of caravan. Dit kost 5,00 euro.
- Prijs: circa 95-400 euro
- Vaartijd: 9 uur en 15 minuten
- Afstand vanuit Utrecht naar Trävemunde: 524 kilometer
TT-Line: Trävemunde – Trelleborg (oranje lijn op kaart)
Een andere overtocht die je kunt nemen is van Trävemunde naar Trelleborg. De rederij van deze afvaart is TT-Line en hiermee kun je op een dag kiezen uit drie afvaarten. De prijsverschillen op de dag, maar ook per dag kunnen groot zijn. De vaartijd is een kleine 9 uur, waarbij je soms een hut dient te reserveren voor de overtocht. Voor 29,00 euro meer voeg je de Flex-optie toe. Prijzen lopen uiteen (op 2 juni) van 88 tot 194 euro.
- Prijs circa 90-200 euro
- Vaartijd: 8 uur en 45 minuten
- Afstand vanuit Utrecht naar Trävemunde: 524 kilometer
ForSea: Helsingør – Helsingborg (paarse lijn)
Er is nog een andere overtocht vanuit Denemarken naar Zweden. Deze overtocht van 20 minuten brengt je van Helsingør naar Helsingborg in Zweden, direct aan de overkant. Je koopt een ticket voor een dag, en je mag mee met iedere overtocht. Rederij ForSea vaart met elektrische boten en levert daarmee een bijdrage aan het milieu. Iedere veertig minuten gaat er een boot naar de overkant. Overigens; Helsingborg is ook nog eens een leuke stad waar je je prima wat uurtjes kunt vermaken! Duidelijk dat in het hoogseizoen de prijzen voor de boot hoger liggen. De enkele reis kost je 58,00 euro op 2 juni.
- Prijs: circa 58 euro
- Vaartijd: 20 minuten
- Afstand vanuit Utrecht naar Helsingør met Storebaeltsbroen: 941 kilometer
- Afstand vanuit Utrecht naar Helsingør met overtocht Puttgarden: 843 kilometer
Nog meer opties?
Tot een aantal jaar geleden was er ook nog een overtocht Sassnitz – Ystad, maar die is niet meer. Eventueel kun je ook nog vanuit Rostock met Scandlines naar Gedser, gelegen in Denemarken, maar dit is vanuit Nederland een vrij onlogische omweg. Ben je wat hoger in Denemarken, dan kun je eventueel nog de veerboot pakken vanuit Grenaa (niet te verwarren met snoepdorp Granna) naar Halmstad in Zweden. In Denemarken zelf zijn ook nog een aantal overtochten tussen de verschillende (schier-) eilanden mogelijk.
Ikzelf geef de voorkeur aan alles rijden; dus over de twee bruggen. We hebben wel voor later dit jaar met de geplande camperreis, een overtocht geregeld voor de verbinding Göteborg – Kiel. Dit scheelt namelijk aardig wat tijd en kilometers, en zo kunnen we ons nog een tijdje langer vermaken in het hogere noorden.
Een andere mogelijkheid is om de veerboot van Gent naar Göteborg te nemen. Deze neemt ruim de tijd, maar je bespaart er wel kilometers mee. Per overtocht worden er maximaal acht passagiers meegenomen, omdat het eigenlijk een vrachtboot is. De vaartijd van deze boot van DFDS is 32 uur. Je dient een formulier in te vullen om te informeren over de beschikbaarheid.
Heb je je eigen auto niet nodig, dan zijn er natuurlijk altijd nog vliegtuigen die je naar Zweden brengen. Bijvoorbeeld Brussels Airlines die op Stockholm Bromma of Göteborg vliegt, of KLM die je naar Stockholm Arlanda of Göteborg of Linköping brengt.
Naar welke verbinding gaat jouw voorkeur?
Mis niks aan reistips en inspiratie! Volg Tripmeister op Facebook